Recenze - Ori and the Will of the Wisps
Vývojář: Moon Studios
Vydavatel: Xbox Game Studios
Platformy: PC, Xbox One
Datum
vydání: 11.3.2020
Děj navazuje
na první díl. Ori, Naru a Gumo sledují, jak se z vajíčka líhne sovička Ku.
Jedno z jejích křídel bohužel nenarostlo správně a není schopná létat. Orimu se
však povede nalézt pírko její matky Kuro, hlavního záporáka prvního dílu, a s
pomocí něho je Ku skutečně schopna vzletět. Společně se vydávají na testovací
let, který však nedopadne úplně dobře. Potká je totiž bouřka a oba dva spadnou
do světa Niwen, každý však na opačný konec. A právě tady začíná nové
dobrodružství.
Příběh je
samozřejmě jednodušší a je vyprávěn především vizuálně, zpracován je ale
skvěle. I z relativně omezených slov u některých postav, či vyloženě mlčení u
jiných, vždy poznáte jejich charakter. A to už je skutečné umění. Nemůžu
samozřejmě příběh vyzdvihnout za originalitu nebo nějakou komplexnost, ale
právě stylem zpracování vývojáři ukázali, že i u žánru metroidvania má příběh
smysl.
Po stránce
hratelnosti je druhý Ori přesně to, co jsem po něm chtěl. Základ zůstává z prvního
dílu, ale i tak jsme se dočkali řady vylepšení. Ve hře najdeme hned několik
schopností. Až na ty nejzákladnější, jako je dash či mnou velice oblíbený bash,
jste vždy omezeni na tři schopnosti, které můžete v boji používat. Jejich
složení si však neustále můžete měnit a je to pro hraní dokonce nezbytné.
Zároveň ve hře najdete vylepšení, která fungují jako pasivní schopnosti nebo
jako zesílení vašich aktivních schopnosti. Také mají své vlastní sloty, jejichž
počet je omezený, během hry si jej však můžete navýšit. Co se týče pohybu, tak
je velice plynulý, ovládat Oriho je vážně radost (samozřejmě na ovladači, pro
takovou hru je to zkrátka nutnost). Skákání ani souboje neomrzí, obtížnost je
trochu vyšší, ale jde o férovou výzvu, stejně jako v případě prvního dílu. Bohužel
to však neplatí pro všechny souboje. Na rozdíl od prvního Oriho zde najdeme
také několik soubojů s bossy a bohužel, ti už mi tak dobře zpracovaní nepřišli.
Připadalo mi, jako by jejich design zkrátka nebyl dotažen do konce, narozdíl od
klasických nepřátel. Obtížnost totiž byla mnohonásobně vyšší než celý zbytek
hry. Ano, asi by to tak mělo být, ale všechno má své hranice. Navíc některé
útoky bossů byly udělány tak, že vyhnout se jim bylo prakticky nemožné, ze
soubojů s nimi se tak stal cyklus útok – vyléčení, dokud jsem bosse neubil k
smrti. A to si vyžádalo spoustu pokusů. I u některých dalších částí mi přišla
obtížnost poněkud nezvládnutá. V jedné z utíkacích pasáží byla obtížnost příliš
nízká, naopak u jiné zase opravdu vysoká. Také mi v některých částech chyběla
jakási intuitivnost z prvního dílu. Párkrát jsem se zasekl na delší dobu,
protože jsem skutečně nevěděl, jak dál. U jinak velmi propracované hry mě vážně
zamrzelo, když jsem viděl, že na některých místech vývojáři snad zapomněli dát
nějakou větší indicii, co udělat pro postup vpřed.
Ale zpět k
pozitivům. Svět, ve kterém se hra odehrává, je krásný, velmi pestrý a hlavně
opravdu velký. V každé lokaci se nachází poměrně velké množství specifických
nepřátel nebo například rostlin, které vám pomáhají dostat se dál. Někdy
opravdu není na škodu jen tak prozkoumávat svět. Jsou zde totiž i vedlejší
úkoly, které můžete plnit a získávat tím zajímavé odměny. Sice nejsou kdovíjak
originální, ale slouží jako pěkné doplnění hlavního příběhu. Připravte se také,
že se budete postupem času vracet na již prozkoumané lokace s tím, jak budete
získávat nové schopnosti. Ostatně je to jeden z typických znaků metroidvanie.
Ve hře se nachází hned řada NPC, ať už jde o malé Mokie, kteří vám často
zadávají již zmíněné vedlejší úkoly, či bojovníka, který vám prodává za
jednotky světla, jež získáváte převážně bojem, nové schopnosti. Také několikrát
potkáte kartografa, který vám prodá mapu dané oblasti, hlavně u této postavy je
vidět silná inspirace hrou Hollow Knight, která ale rozhodně není na škodu.
Právě naopak, nový Ori tímto může přilákat spoustu lidí, kteří hráli jen Hollow
Knighta a prvního Oriho ne.
Jedna z
nejsilnějších stránek hry je určitě grafika. Na první pohled se příliš neliší
od už tak skvělé vizuální stránky prvního dílu. Pokud se však podíváte na přímé
srovnání, uvidíte, že v druhém Orim se nachází mnohem víc detailů a celkově je
hra barevnější. V tomto ohledu tak vývojáři odvedli skvělou práci a ze svého
specifického vizuálního stylu dostali prakticky maximum. Skvělou vizuální
stránku perfektně doplňuje soundtrack, který je snad ještě lepší než u prvního
dílu. Hlavně v utíkacích pasážích a soubojích je hudba nedílnou součástí celého
zážitku. Melodie si snadno zapamatujete a při jejich poslechu se vám vždy bude
bojovat o něco lépe. Nejlepší mi pak přišla hudba u finálního bosse, která
prakticky kombinuje to nejlepší z celého soundtracku. Díky hudbě a grafice na
vás hra zkrátka velmi silně zapůsobí.
Ori and the
Will of the Wisps je opravdu velice důstojné pokračování. Je až k nevíře, jak
je v některých ohledech hra propracovaná, když Moon Studios tvoří vývojáři,
kteří ani nemají své vlastní zázemí a komunikují jen přes internet. Nedivil
bych se ale, kdyby v blízkých měsících či letech studio koupil Microsoft, který
s nimi už teď úzce spolupracuje a konec konců tuto hru i jejího předchůdce
Microsoft pod jménem své vydavatelské odnože Xbox Game Studios vydává. Ale zpět
ke hře. Zachovává si základy ze svého předchůdce, ale obsahuje i spoustu
poměrně zásadních vylepšení. Je však velká škoda, že vývojáři víc neodladili
souboje s bossy a pravděpodobně nedostatečně otestovali některé lokace, kde se
můžete zaseknout na poměrně dlouhou dobu. Právě tyto nedostatky mi brání udělit
jinak prakticky dokonalé hře plný počet bodů.
Hodnocení: 9/10
Klady
|
Zápory
|
Zábavná hratelnost
|
Nevyvážená
obtížnost u soubojů s bossy
|
Nádherná grafika
|
Několik
míst, na kterých je velice snadné se zaseknout
|
Skvělý
zapamatovatelný soundtrack
|
|
Velký a
rozmanitý svět
|
|
Skvěle zpracovaný
příběh
|
|
Poměrně
vysoká variabilita nepřátel
|
Komentáře
Okomentovat