Recenze - Resident Evil 3

Vývojáři: Capcom, K2 Inc, M-Two, Redworks
Vydavatel: Capcom
Platformy: PC, Xbox One, Playstation 4
Datum vydání: 3.4.2020


Nebudu přehánět, když hned na začátek řeknu, že remake druhého Resident Evilu (dále RE2), vydaný v únoru loňského roku, byl masivní úspěch. Na této hře se jen těžko hledaly chyby a sklízela skvělá hodnocení ze všech stran. Proto byli fanoušci nadšení, když bylo loni v prosinci oznámeno, že se remaku dočká i Resident Evil 3, který původně vyšel v roce 1999 na první Playstation. Užpři oznámení však bylo jasné, že něco není úplně v pořádku. Hra se sice vyvíjela prakticky stejnou dobu jako RE2, na něm však pracovali pouze vývojáři z Capcomu. Na Resident Evilu 3 pracovala hned 4 studia, a to se opravdu jen tak nevidí. Ačkoli Capcom působil v roli jakéhosi koordinátora, vývoj podle všeho vedlo K2, zatímco studio M-Two bylo založeno teprve v roce 2018, kdy už vývoj RE3 běžel na plno, a tak nejspíš na výsledek nemělo tak velký vliv.

U M-Two si dovolím malou odbočku, toto studio je totiž tvořeno bývalými zaměstnanci Capcomu a PlatinumGames a vede ho bývalý šéf již zmíněných PlatinumGames Tatsuya Minami. Studio však vzniklo s tím, že chtěl Minami přibrat do týmu také samotného tvůrce série Resident Evil a žánru survival hororů obecně – Shinji Mikamiho. Ten bohužel odmítl, protože teď pracuje ve svém vlastním studiu na hororu GhostWire: Tokyo. Název M-Two pak měl odkazovat právě na počáteční písmeno příjmení obou těchto vývojářů. Nedávno jsme také zjistili, že studio pravděpodobně vzniklo za účelem vytvoření remaku Resident Evilu 4, ale to už velmi odbočuju, takže zpátky k tématu.

To, že vývoj vedla 4 studia, nebyla jediná zvláštnost. Capcom totiž odhalil, že při koupi Resident Evilu 3 dostanete i multiplayerovou hru Resident Evil: Resistance, která se testovala už loni na podzim a ohlasy byly smíšené. Celé to tak působilo velmi podivně a už tehdy se spekulovalo, jestli náhodou Capcom nedává Resistance jako „dárek“ proto, že zkrátka RE3 tolik nevěřili. I tak se ale všichni hráči, včetně mě, na tuto hru velmi těšili. A jak to dopadlo? To se za chvíli dozvíte, ale nejdřív k ději.

Hra je zasazená do fiktivního města Raccoon City na přelomu září a října 1998, kdy zde byl omylem vypuštěn T-Virus, který z lidí dělá zombie. Hra sleduje bývalou členku elitní jednotky S.T.A.R.S. – Jill Valentine (ta se objevila už v úplně prvním dílu série Resident Evil), která měla ve městě za úkol vypátrat, kdo stojí za společností Umbrella, která virus vytvořila. Většina lidí ve městě se však rychle nakazí a celé Raccoon City je uvedeno do karantény. Jill je tak nucena z města utéct. Celý příběh probíhá na ploše několika dní a je úzce propojen s Resident Evilem 2, který se odehrává ve stejném časovém období.

Hned první věc, která vás zaujme, je naprosto neskutečná grafika. Vizuální stránka je minimálně na úrovni RE2, ale možná i lehce vyšší. Na kochání prostředím bohužel v této hře není čas, ale tato grafika je zkrátka absolutní špička toho, co momentálně herní průmysl nabízí. Skvěle vypadají interiéry i exteriéry, modely postav, výbuchy i ty nejmenší detaily. Během hry navíc uvidíte spoustu cutscén, do kterých je přechod tak plynulý, že jsem při hraní občas zuřivě mlátil do klávesnice v domnění, že stále hraju a můžu postavu ovládat. Krásný vizuál pak doplňuje také skvělý sound design. Střelba, výbuchy a prakticky jakékoli zvuky zní zkrátka skvěle a velmi uvěřitelně. Soundtrack je něco, co je dokonce lepší než ten v RE2. Tam se pokoušeli o zcela novou hudbu, což sice částečně vyšlo, ale často byla hra tak nějak příliš tichá. Resident Evil 3 se naproti tomu drží originálu, a tak ve hře zazní i známá hudba v save roomu nebo při finálním boss fightu. Skvělá hudba vás ještě víc vtrhne do tohoto nebezpečného světa. Celkově tak zvukovou stránku hodnotím velmi kladně a je opravdu o něco lepší než v RE2.

Příběh je zajímavý, ačkoli poměrně jednoduchý, jak je u této série zvykem. Když se však podíváte na příběh celé této ságy, dostanete velmi komplexní děj, který by vyšel na několik stran. Ale zpátky k věci. Líbilo se mi ještě propojení s RE2, podíváte se totiž i do policejní stanice, ve které se RE2 převážně odehrává, a narazíte tak i na staré známé nepřátele, které jinak na ulicích Raccoon City nenajdete. Již zmíněné cutscény jsou parádní a náhodné dokumenty, na které občas během hry narazíte, jsou také pěkným přídavkem a je vidět, že si vývojáři dali záležet na každém detailu. Plakáty s fiktivními filmy, které nápadně připomínají filmové klasiky, či originální vymyšlené reklamy, všechno to ve městě najdete. Za vypíchnutí ale stojí hlavně postupně se vyvíjející vztah mezi Jill a Carlosem, který ji napříč hrou provází. I další vedlejší postavy jsou však zajímavé. Dialogy dávají smysl, postavy reagují přirozeně, nechybí ani nějaký ten humor, to vše je pak doplněno o skvělý dabing. Scénáristé i dabéři zkrátka odvedli práci na jedničku.

Co se hratelnosti týče, je hra velmi podobná RE2. Pohled z třetí osoby, omezený inventář, ukládání pomocí psacích strojů či kombinování bylinek, které jsou pro Resident Evil typické. Úkolem je samozřejmě utéct z města, což nebude vůbec jednoduché, protože Raccoon City už je celé promořené nemrtvými občany. S těmi se můžete vypořádat klasickou střelbou ze zbraní, ta je zpracována velmi dobře a neměl jsem s ní jediný problém. Kromě toho ale můžete použít také o něco plošnější řešení jako třeba hodit granát či střelit výbušný sud. Když už jde opravdu do tuhého a třeba zrovna nemáte nabitou zbraň, kromě pro RE poměrně typického nože můžete použít také speciální schopnosti Jill a to je úskok. Když potřebujete proběhnout mezi několika nepřáteli a nechcete si plýtvat náboje, kterých je sice více než v RE2, ale stále se vyplatí, si je šetřit, můžete uskočit. Pokud je úskok dobře načasovaný, nakaženým se efektivně vyhnete a můžete pokračovat v cestě. Načasovat ho je však velice těžké, a tak jsem během hraní převážně zůstal u osvědčených zbraní, kterých je ve hře hned několik. Navíc, pokud budete prohledávat každý kout, možná narazíte i na nějaké ty vylepšení pro vaše zbraně, které se pak mohou hodit hlavně v boji proti silnějším nepřátelům. A tím hlavním je…

Nemesis, monstrum, které je prakticky nesmrtelné a jeho cíl je zabít všechny členy již rozpadlé elitní jednotky S.T.A.R.S. Nezastaví ho nic. Když je před ním zeď, zkrátka ji proboří. Když se potřebuje dostat na střechu, není problém, zkrátka na ni vyskočí. Navíc se nebojí ani zbraní, takže na vás klidně vytáhne plamenomet nebo raketomet. Silnější monstrum už snad ani existovat nemůže. A právě toto stvoření vás bude pronásledovat po celou dobu hraní. Tedy… ne tak úplně. A tady přichází první problém hry. Vývojáři slibovali, že Nemesis bude nepředvídatelný a bude vás pronásledovat prakticky po celou hru, podobně jako Mr. X v RE2. Nemesis v této hře je však všechno, jenom ne nepředvídatelný. Střety s ním jsou v drtivé většině případů naskriptované a o žádných náhodných střetnutích nemůže být řeč. A ačkoli po ulicích Raccoon City vás prohání prakticky pořád, když se dostanete do další části hry, už se tolikrát objevovat nebude, což je poměrně škoda. Přijde mi, že potenciál tyranta vývojáři nevyužili úplně na maximum a nedosáhli tak ani úrovně Mr. X z RE2, který je sice mnohem slabší než Nemesis, ale budete se ho bát mnohem víc.

A Nemesis není jediný problém, přichází na řadu ten hlavní – krátká herní doba. Opravdu nejsem člověk, kterému by kratší herní doba vadila a mám dokonce kratší hry radši než nějaké sto hodinové open world záležitosti, ale herní doba Resident Evilu 3 je už krátká i na mě. Zatímco originál měl herní dobu asi 7-8 hodin a už tak byl prakticky nejkratším dílem série, remake je ještě kratší a herní doba je asi 5-6 hodin. Nehledě na to, že podstatnou část této doby tvoří cutscény a samotné hraní z toho tedy tvoří maximálně 5 hodin. Co však kratší herní dobu alespoň trochu ospravedlňuje, je skutečnost, že je hra tak nabitá všemožnou akcí a napínavým příběhem, že prakticky nemá hluché místo a budete se bavit po celou dobu hraní. Příčina zkrácení herní doby oproti originálu je hlavně odstranění hned několika lokací a dokonce i jednoho boss fightu. Neubylo jenom lokací, ve hře do velké míry chybí hádanky, které jsou pro sérii RE typické a v RE2 jich bylo poměrně hodně, tady jich však bylo v řádu nižších jednotek. Ano, i původní Resident Evil 3 byl zaměřený spíš na akci než na puzzly, ale i v něm bylo mnohonásobně víc hádanek, které tady z neznámého důvodu chybí, a to je velká škoda. Některé části byly naopak značně upraveny či dokonce prodlouženy. Poněkud větší pozornost tak dostal Carlos, za kterého si zahrajeme hned několikrát. Jeho charakter je mnohem zajímavější a sympatičtější než v originále, alespoň toto tedy byla změna k lepšímu. Co už jsem však úplně neocenil, bylo množství akce, hlavně při hraní za Carlose. Při pasážích s Jill je akce přiměřená, ale za Carlose s jeho útočnou puškou kosíte jednoho nepřítele po druhém. Což o to, on byl víc akční už samotný originál, jak už jsem zmiňoval výše, i tak mi zde ale chyběl ten prvek strachu, který byl odstraněn právě i příliš velkým množstvím akce. A přece jenom u hry žánru survival horor byste se asi bát měli.

Ačkoli jsem zde uvedl celou řadu výhrad, Resident Evil 3 opravdu není špatná hra, jak spousta lidí po prvotním zklamání tvrdí. Dokonce nejde ani o průměrnou hru, ba naopak velmi nadprůměrnou. Hra je sice velice krátká, Nemesis není taková hrozba a hádanky chybí, do značné míry to však nahradí famózní audiovizuální stránka společně s povedenou hratelností, příběhem a s ním spojenými dialogy a dabingem. Jde o intenzivní zážitek, který si vzhledem ke krátké herní době rádi prožijete znova. Všechny nedostatky bohužel souvisí s tím, jak remake vznikal, tedy ve 4 různých studiích. A vzhledem k tomu, že může být někdy problém se domluvit i v rámci jednoho studia, jak tento vývoj vypadal, si opravdu nedokážu představit. Resident Evil 3 tak sice nenaplnil očekávání z fenomenálního RE2, který se stal definicí pro perfektně udělaný remake, jde ale stále o výbornou hru, kterou zkrátka zastínil její lepší předchůdce. Koneckonců přesně tak dopadl i původní Resident Evil 3… Historie se opakuje.


Hodnocení: 8/10

Klady
Zápory
Úchvatná grafika, která nemá konkurenci
Nemesis není taková hrozba a střetnutí s ním jsou naskriptovaná
Uvěřitelné prostředí, které je plné i těch nejmenších detailů
Velmi krátká herní doba způsobená vystřižením některých lokací
Perfektní cutscény a skvělý dabing
Nedostatek hádanek
Zábavná hratelnost

Napínavý příběh

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Recenze - Ori and the Will of the Wisps

Recenze - XCOM: Chimera Squad

Recenze - Star Wars Jedi: Fallen Order