Recenze - XCOM: Chimera Squad
Vývojář: Firaxis Games
Vydavatel: 2K Games
Platformy: PC
Datum
vydání: 24.4.2020
Bylo
odpoledne dva týdny před vydáním Gears Tactics a já si v rámci mé
prokrastinace projížděl internet. To jsem však netušil, že na mě z ničeho
nic vyskočí upozornění, že vyšel trailer na jakýsi XCOM: Chimera Squad. Klikl
jsem bez váhání, ačkoli už od začátku se mi něco nezdálo. Komiksová stylizace,
předem určení agenti, timeline a mimozemšťané žijí ve městě spolu s lidmi?
Tohle je XCOM? A nejde jen o nějakou mobilní hru? Myšlenky mi procházely hlavou
a nadšení střídalo nepochopení. Vlastně jsem nevěděl, co si mám po traileru
myslet. Nakonec převládlo nadšení, protože cokoli, co je XCOM, mile rád uvítám.
Po zjištění dalších informací jsem se těšil ještě o to víc, novinky mě zaujaly,
zasazení také, nízká cenovka a k tomu vydání za 10 dní? Kdo by to nechtěl?
Já vám řeknu kdo – Microsoft. Gears Tactics, které měly vévodit letošním hrám
tohoto žánru, se totiž rázem ocitly v ohrožení. To však není to, o čem si
budeme povídat, důležité je, že král taktických strategií se vrací!
Hra se
odehrává pět let po konci XCOMu 2. Mimozemšťané jsou poraženi, přesto však
někteří zůstávají na Zemi a snaží se koexistovat s lidmi. Typickým
příkladem místa, kde se to už povedlo, je City 31. Město, ve kterém žijí lidé,
hybridi i mimozemšťané pospolu. Vždy se však najde někdo, kdo s takovou myšlenkou
nesouhlasí a City 31 není výjimkou. Při záhadném výbuchu v muzeu je zabita
starostka a město upadá do chaosu. Právě jednotka Chimera Squad musí udržet
město v bezpečí a zjistit, kdo za útokem stál.
Už na první
pohled je zřejmé, že nejde o klasický XCOM. K dispozici máme 11 předem
určených agentů, z nichž každý má své speciální schopnosti. Během boje je navíc
nesmíme ztratit, jinak musíme misi restartovat. Vývojáři k tomuto řešení
sáhli pravděpodobně proto, aby se mohli více zaměřit na příběh, což se rozhodně
povedlo. Nečekejte žádný příběh plný zvratů, ale na strategii je poměrně
solidní. Navíc také zjistíte nějaké střípky toho, co se stalo po XCOMu 2. Předem
určení vojáci však nejsou jediná novinka. Poměrně znatelná změna je i samotné
zasazení. Už neřešíte žádný celosvětový konflikt, ale jen lokální potyčky
uvnitř City 31, které ovšem pro město mohou mít fatální následky. Celá hra je
tak poněkud komornější, ale vlastně jsem změnu vřele uvítal a vůbec bych se
nezlobil, kdyby někdy v budoucnu vyšel opět nějaký XCOM, který je zaměřen
jen na určité místo na Zemi.
Největší
změny jsou ale v samotných bitvách. Už nejsou tak rozlehlé jako předtím,
ale jsou rozdělené na několik střetnutí, přičemž před každým střetnutím je tzv.
Breach mode. V něm si můžete vojáky rozmístit podle toho, co má jaký vstup
do místnosti za výhody či nevýhody. Některé vstupy ale vyžadují k otevření
určitý předmět, ať už jde o kartu k otevření speciálních dveří nebo bombu
k odpálení zdi. Postavy pak ještě mohou použít nějakou svou schopnost či
předmět například holo-targeting, aby měli vojáci větší šanci na zásah. Jakmile
vstoupí vojáci do místnosti, mohou všichni vystřelit a následně se automaticky
schovají za nějaké krytí. Nepřátel je hodně, a tak rozhodně nečekejte, že
všechny zabijete v breach módu, to se mi povedlo jen jednou v úplně
první misi. S velkým počtem nepřátel vás může napadnout otázka, jak je to
s jejich variabilitou. A kupodivu ta je opravdu vysoká. Ve hře jsou 3
různé frakce a každá z nich nabízí nespočet typů jednotek, což mě velmi
mile překvapilo. Horší je to s typy misí, protože těch je opravdu málo, i
tak jsem se však bavil po celou dobu hraní. Ale zpátky k boji. Po breach
módu přichází samotná bitva, ktera už ale není klasický tahová. Místo toho je
v pravé části obrazovky timeline, která ukazuje, kdy bude na tahu jaký
voják. Samotné plánování je tak ještě složitější, už totiž nejde jen o
eliminování největší hrozby, ale hlavně se snažíte zabít toho nepřítele, který
bude nejdříve na tahu. Stejně jako asi hráči jsem měl určité pochyby, systém
však funguje skvěle a společně s Breach módem tvoří skvělou kombinaci. A onen
Breach mode bych si klidně uměl v nějaké podobě představit i v plnohodnotném
pokračování.
V boji
samozřejmě můžete klasicky střílet, použít overwatch, který je tentokrát
mířený, podobně jako třeba ve Phoenix Pointu, a nebo používat speciální
schopnosti. To všechno funguje dobře, ale musím vytknout nevyváženost
jednotlivých agentů. Po chvilce hraní si najdete favority a nebudete se jich
chtít vzdát. Obtížnost jednotlivých bitev by si pak také zasloužila trochu
přepracovat, některé byly příliš lehké, některé zase až neférové. Jinak jsem byl ale s hratelností velmi
spokojen a spravování základny v mezidobí mi přišlo také zábavné, ačkoli
není tak detailní jako v XCOMu 2, ale to je vzhledem k zasazení
pochopitelné.
Co musím
pochválit, je komiksová stylizace, kterou vývojáři zvolili. Asi se nebude líbit
každému, mně ale opravdu sedla a ani mi nevadily chybějící cutscény, které byly
nahrazeny pouze nadabovanými rozhovory s textovým okénkem, které jsou
navíc často poměrně vtipné a ačkoli ani humor nemusí sednout každému, mně se
líbil. Stylizace a zpracování dialogů se může jevit poněkud lacině, ale
vzhledem k cenovce mi to přijde poměrně adekvátní. Pokud se vám však
stylizace nelíbí, nemusíte se ničeho bát, týká se pouze těch několika málo
filmečků a rozhovorů, samotná hra je graficky na podobné úrovni jako XCOM 2,
ale musím podotknout, že grafice chybí jakási uhlazenost, která právě
v předchozím díle byla. Bohužel ale hru znepříjemňují také různé grafické
glitche, ať už jde o zaseknutí animace nebo dokonce pohybující se postavu,
která je však zaseknutá v t-pose. Není to však nic hrozného a rozhodně
všechny tyto chyby půjdou opravit. Co vás do bitvy vtáhne víc než grafika je
rozhodně zvuk. A ano, sound design jako takový je na dobré úrovni, ale
vypíchnout bych chtěl hlavně soundtrack, ten je zkrátka skvělý a
k jednotlivým misím vždy dokonale sedl.
Horší je to
s UI. Nejenom, že je docela neintuitivní a než se dostanete tam, kam
chcete, nějakou dobu to zabere, horší je to ale s bugy. A to ne zrovna
malými, tím největším bylo v době mého hraní záhadné mizení zbraní a
zbroje, což nakonec dopadlo tak, že jedna moje postava zůstala kompletně bez
vybavení a neměl jsem možnost, jak to napravit. A vzhledem k tomu, že jsem
nechtěl čekat na patch, který v době psaní recenze stále nevyšel, musel
jsem si vybavení nacheatovat přes konzoli. To jsem ale netušil, že se to stane
znova, podruhé už jsem to tedy nechal být a postavu jsem zkrátka odstavil. Je
ale vidět, že si vás vývojáři snaží udobřit, neboť po zmizení zbraní se mi
namnožily lékárničky a místo původní jedné, jsem jich najednou měl 40. Děkuji
Firaxis.
Celkově je
tedy XCOM: Chimera Squad výborná hra, která přináší velké množství novinek,
přičemž všechny fungují skvěle. Zároveň si však nechává základy
z předchozích dílů, k tomu pěkná stylizace, dabing, mnoho typů
nepřátel a naprosto perfektní soundtrack. Co víc si přát? Rozhodně vyladěnost
hry – vybalancování obtížnosti, spravení UI i zaseknutých animací, a hlavně
těch velkých bugů, které vám velice znepříjemní hraní. Množství chyb mě opravdu
mrzí, protože jinak totiž ke hře opravdu moc výhrad nemám. Každopádně i přes
veškeré chyby se jedná o výbornou strategii a její koupí rozhodně neuděláte
chybu.
Hodnocení: 8/10
Klady
|
Zápory
|
Nové
mechaniky fungují skvěle
|
Bugy,
které rozbíjí hru
|
Pěkná
komiksová stylizace
|
Neintuitivní
UI
|
Vysoká
variabilita nepřátel
|
Některé
mise potřebují balanc obtížnosti
|
Perfektní
soudntrack
|
|
Zajímavý
příběh a obsáhlý lore
|
Komentáře
Okomentovat