Recenze - XCOM: Chimera Squad

Vývojář: Firaxis Games
Vydavatel: 2K Games
Platformy: PC
Datum vydání: 24.4.2020

Bylo odpoledne dva týdny před vydáním Gears Tactics a já si v rámci mé prokrastinace projížděl internet. To jsem však netušil, že na mě z ničeho nic vyskočí upozornění, že vyšel trailer na jakýsi XCOM: Chimera Squad. Klikl jsem bez váhání, ačkoli už od začátku se mi něco nezdálo. Komiksová stylizace, předem určení agenti, timeline a mimozemšťané žijí ve městě spolu s lidmi? Tohle je XCOM? A nejde jen o nějakou mobilní hru? Myšlenky mi procházely hlavou a nadšení střídalo nepochopení. Vlastně jsem nevěděl, co si mám po traileru myslet. Nakonec převládlo nadšení, protože cokoli, co je XCOM, mile rád uvítám. Po zjištění dalších informací jsem se těšil ještě o to víc, novinky mě zaujaly, zasazení také, nízká cenovka a k tomu vydání za 10 dní? Kdo by to nechtěl? Já vám řeknu kdo – Microsoft. Gears Tactics, které měly vévodit letošním hrám tohoto žánru, se totiž rázem ocitly v ohrožení. To však není to, o čem si budeme povídat, důležité je, že král taktických strategií se vrací!

Hra se odehrává pět let po konci XCOMu 2. Mimozemšťané jsou poraženi, přesto však někteří zůstávají na Zemi a snaží se koexistovat s lidmi. Typickým příkladem místa, kde se to už povedlo, je City 31. Město, ve kterém žijí lidé, hybridi i mimozemšťané pospolu. Vždy se však najde někdo, kdo s takovou myšlenkou nesouhlasí a City 31 není výjimkou. Při záhadném výbuchu v muzeu je zabita starostka a město upadá do chaosu. Právě jednotka Chimera Squad musí udržet město v bezpečí a zjistit, kdo za útokem stál.

Už na první pohled je zřejmé, že nejde o klasický XCOM. K dispozici máme 11 předem určených agentů, z nichž každý má své speciální schopnosti. Během boje je navíc nesmíme ztratit, jinak musíme misi restartovat. Vývojáři k tomuto řešení sáhli pravděpodobně proto, aby se mohli více zaměřit na příběh, což se rozhodně povedlo. Nečekejte žádný příběh plný zvratů, ale na strategii je poměrně solidní. Navíc také zjistíte nějaké střípky toho, co se stalo po XCOMu 2. Předem určení vojáci však nejsou jediná novinka. Poměrně znatelná změna je i samotné zasazení. Už neřešíte žádný celosvětový konflikt, ale jen lokální potyčky uvnitř City 31, které ovšem pro město mohou mít fatální následky. Celá hra je tak poněkud komornější, ale vlastně jsem změnu vřele uvítal a vůbec bych se nezlobil, kdyby někdy v budoucnu vyšel opět nějaký XCOM, který je zaměřen jen na určité místo na Zemi.

Největší změny jsou ale v samotných bitvách. Už nejsou tak rozlehlé jako předtím, ale jsou rozdělené na několik střetnutí, přičemž před každým střetnutím je tzv. Breach mode. V něm si můžete vojáky rozmístit podle toho, co má jaký vstup do místnosti za výhody či nevýhody. Některé vstupy ale vyžadují k otevření určitý předmět, ať už jde o kartu k otevření speciálních dveří nebo bombu k odpálení zdi. Postavy pak ještě mohou použít nějakou svou schopnost či předmět například holo-targeting, aby měli vojáci větší šanci na zásah. Jakmile vstoupí vojáci do místnosti, mohou všichni vystřelit a následně se automaticky schovají za nějaké krytí. Nepřátel je hodně, a tak rozhodně nečekejte, že všechny zabijete v breach módu, to se mi povedlo jen jednou v úplně první misi. S velkým počtem nepřátel vás může napadnout otázka, jak je to s jejich variabilitou. A kupodivu ta je opravdu vysoká. Ve hře jsou 3 různé frakce a každá z nich nabízí nespočet typů jednotek, což mě velmi mile překvapilo. Horší je to s typy misí, protože těch je opravdu málo, i tak jsem se však bavil po celou dobu hraní. Ale zpátky k boji. Po breach módu přichází samotná bitva, ktera už ale není klasický tahová. Místo toho je v pravé části obrazovky timeline, která ukazuje, kdy bude na tahu jaký voják. Samotné plánování je tak ještě složitější, už totiž nejde jen o eliminování největší hrozby, ale hlavně se snažíte zabít toho nepřítele, který bude nejdříve na tahu. Stejně jako asi hráči jsem měl určité pochyby, systém však funguje skvěle a společně s Breach módem tvoří skvělou kombinaci. A onen Breach mode bych si klidně uměl v nějaké podobě představit i v plnohodnotném pokračování.

V boji samozřejmě můžete klasicky střílet, použít overwatch, který je tentokrát mířený, podobně jako třeba ve Phoenix Pointu, a nebo používat speciální schopnosti. To všechno funguje dobře, ale musím vytknout nevyváženost jednotlivých agentů. Po chvilce hraní si najdete favority a nebudete se jich chtít vzdát. Obtížnost jednotlivých bitev by si pak také zasloužila trochu přepracovat, některé byly příliš lehké, některé zase až neférové.  Jinak jsem byl ale s hratelností velmi spokojen a spravování základny v mezidobí mi přišlo také zábavné, ačkoli není tak detailní jako v XCOMu 2, ale to je vzhledem k zasazení pochopitelné.

Co musím pochválit, je komiksová stylizace, kterou vývojáři zvolili. Asi se nebude líbit každému, mně ale opravdu sedla a ani mi nevadily chybějící cutscény, které byly nahrazeny pouze nadabovanými rozhovory s textovým okénkem, které jsou navíc často poměrně vtipné a ačkoli ani humor nemusí sednout každému, mně se líbil. Stylizace a zpracování dialogů se může jevit poněkud lacině, ale vzhledem k cenovce mi to přijde poměrně adekvátní. Pokud se vám však stylizace nelíbí, nemusíte se ničeho bát, týká se pouze těch několika málo filmečků a rozhovorů, samotná hra je graficky na podobné úrovni jako XCOM 2, ale musím podotknout, že grafice chybí jakási uhlazenost, která právě v předchozím díle byla. Bohužel ale hru znepříjemňují také různé grafické glitche, ať už jde o zaseknutí animace nebo dokonce pohybující se postavu, která je však zaseknutá v t-pose. Není to však nic hrozného a rozhodně všechny tyto chyby půjdou opravit. Co vás do bitvy vtáhne víc než grafika je rozhodně zvuk. A ano, sound design jako takový je na dobré úrovni, ale vypíchnout bych chtěl hlavně soundtrack, ten je zkrátka skvělý a k jednotlivým misím vždy dokonale sedl.

Horší je to s UI. Nejenom, že je docela neintuitivní a než se dostanete tam, kam chcete, nějakou dobu to zabere, horší je to ale s bugy. A to ne zrovna malými, tím největším bylo v době mého hraní záhadné mizení zbraní a zbroje, což nakonec dopadlo tak, že jedna moje postava zůstala kompletně bez vybavení a neměl jsem možnost, jak to napravit. A vzhledem k tomu, že jsem nechtěl čekat na patch, který v době psaní recenze stále nevyšel, musel jsem si vybavení nacheatovat přes konzoli. To jsem ale netušil, že se to stane znova, podruhé už jsem to tedy nechal být a postavu jsem zkrátka odstavil. Je ale vidět, že si vás vývojáři snaží udobřit, neboť po zmizení zbraní se mi namnožily lékárničky a místo původní jedné, jsem jich najednou měl 40. Děkuji Firaxis.

Celkově je tedy XCOM: Chimera Squad výborná hra, která přináší velké množství novinek, přičemž všechny fungují skvěle. Zároveň si však nechává základy z předchozích dílů, k tomu pěkná stylizace, dabing, mnoho typů nepřátel a naprosto perfektní soundtrack. Co víc si přát? Rozhodně vyladěnost hry – vybalancování obtížnosti, spravení UI i zaseknutých animací, a hlavně těch velkých bugů, které vám velice znepříjemní hraní. Množství chyb mě opravdu mrzí, protože jinak totiž ke hře opravdu moc výhrad nemám. Každopádně i přes veškeré chyby se jedná o výbornou strategii a její koupí rozhodně neuděláte chybu.

Hodnocení: 8/10

Klady
Zápory