Recenze - Star Wars Jedi: Fallen Order
Vývojář: Respawn Entertainment
Star
Wars Jedi: Fallen Order byla jednou z nejočekávanějších her loňského roku.
Ostatně není divu, nejenom, že se jedná po dlouhé době o singleplayerovou hru
ze Star Wars univerza, ale hlavně za ní stojí zkušení vývojáři ze studia
Respawn. Ti mají na kontě sérii Titanfall a také battle royale akci Apex
Legends, která byla nečekaně vydána loni v únoru a sklidila velký úspěch.
Zatímco se však jeden tým stará o Apex, druhý několik let pracoval právě na
Fallen Order. Ještě před vydáním byl údajně na hru tak pozitivní ohlas, že se
společnost EA (která od roku 2017 studio Respawn vlastní) zalekla a nevěděla,
co dělat. Dlouhodobě mají totiž svou politiku nastavenou tak, že singleplayer
hry už nikdo nechce hrát, a zaměřují se tak na hry multiplayerové. Není divu,
že to pak u hráčů docela schytává a jedná se o jednu z nejnenáviděnějších
herních společností vůbec. Tato hra však dokazuje, že i pod hlavičkou takovéto
společnosti dokáže Respawn dělat kvalitní hry.
Vydavatel: Electronic Arts
Platformy: PC, Xbox One, Playstation 4
Datum vydání: 15.11.2019
Hra je
zasazena do období mezi Epizodami 3 a 4, konkrétně pět let po Rozkazu 66.
Většina Jediů byla zabita a jedním z posledních přeživších je hlavní postava
této hry Cal Kestis. Ten se několik let schovává na planetě Bracca a během té
doby ztratí většinu svých schopností. Po nějaké době je ale Impériem odhalen a
na poslední chvíli ho zachrání pilot Greez a Cere, jejíž minulost bych tady
nerad vyzradil. Společně se vydávají na cestu za nalezením seznamu dětí, které
by se mohly stát rytíři Jedi, a obnovit tak zaniklý Řád.
Příběh
je lineární a poměrně průměrný. Ačkoli se dočkáte pár zvratů, nejedná se o nic
drastického. Hlavním problémem je však pomalé tempo, kterým je příběh vyprávěn.
Pořádně se totiž rozjede až ke konci hry, což je příliš pozdě. Postavy jsou
sice dobře napsané a vyloženě skvěle nadabované, příběh ale rozhodně není to
nejlepší na této hře. Zkrátka nepřekvapí, neurazí. Zato grafika zaujme hned na
první pohled a je jednou z nejsilnějších stránek hry. Všechny planety jsou odlišné a každá z nich
vypadá naprosto úchvatně. Stejně tak modely postav, zejména samotný hlavní
hrdina, jsou zpracovány skvěle. Povedly se i cutscény, u kterých bych ještě
vypíchnul plynulost, se kterou se do nich přechází. Plynulé jsou i animace
skoku či světelného meče, které ve hře často uvidíte. Ač na úkor vyšších
hardwarových nároků, po grafické stránce je Fallen Order na absolutní špičce. Po
zvukové stránce je na tom hra také velmi dobře. Ať už se jedná o dabing, který
už jsem zmínil, sound design, a hlavně soundtrack. Ten je přesně takový, jaký
si představíte, když se řekne Star Wars, a to je samozřejmě jedině dobře.
Dodává to hře atmosféru, která vás ještě utvrzuje v dojmu, že jste Jediem.
Největším
tahákem je ale hratelnost, o kterou jsem se původně trochu obával. Fallen Order
je totiž jakýmsi mixem žánrů. Základní mechaniky si bere ze série Dark Souls,
také zde ale najdete parkour podobný sérii Assassin‘s Creed a v neposlední řadě
je ve hře několik prvků z žánru Metroidvania. Tento mix však zafungoval skvěle.
Na začátku máte jen schopnost zpomalování času, protože, jak už jsem zmínil,
Cal většinu svých schopností zapomněl. Postupně si ale odemykáte další, jako je
například wall run či double jump. A přestože parkouru je ve hře poměrně dost,
nesmíme opomenout ani souboj. Ten je zpracován velmi dobře, je zábavný, ale
také občas může potrápit. Jakožto správný Jedi máte svůj světelný meč, který je
vaší jedinou zbraní, pokud se tedy bavíme o zbrani v pravém slova smyslu. Budou
vám totiž pomáhat i vaše schopnosti a také roztomilý robůtek BD-1, ale to už
odbíhám.
V
soubojích je důležité správně načasovat blokování či úskok, a tak bude chvilku
trvat, než se tyto věci naučíte. Souboje jeden na jednoho jsou poměrně
jednoduché, při souboji s několika protivníky najednou se však obtížnost
poměrně výrazně zvyšuje, obzvlášť pak, když kromě jednotek na blízko do vás
ještě střílí Stormtroopeři. Jejich střely však můžete odrážet svým světelným
mečem, což je nejenom velice efektní, ale také efektivní, protože je to
většinou zabije. Samozřejmě zde najdete také bossy, které musíte či můžete
porazit. Jejich obtížnost je často poměrně vysoká a rozhodně vám poražení bosse
vždy několik pokusů zabere. Hra je tedy relativně obtížná, avšak skvěle
vyvážená. Až na jednu věc, a to je rozmístění míst pro meditaci, které pro vás
znamenají checkpoint, na němž je možné doplnit zdraví za cenu toho, že se
všichni nepřátelé respawnují. Zároveň zde můžete utratit své nasbírané skill
pointy a osvojit si tak nějakou novou dovednost. Ale zpět k problému. Někdy je
totiž vzdálenost mezi dvěma takovými místy až nesmyslně velká a může kazit
zážitek ze hry, protože nejste schopni se přes určitou pasáž dostat. Jinak jsem
byl však s obtížností spokojen a byť mi hra na těžkou obtížnost dala zabrat,
bylo to přesně tak akorát, abych si ji stále užíval. Když tedy přihlédnete k
tomu, jak je hratelnost povedená, budete nedostatky, jako menší technické
chyby, občas zlobící kameru, či nepřátele, kteří se někde zaseknou, spíše
ignorovat.
Ani
Fallen Order není open world hra, a nakonec jsem za to rád. Koridorovější
hratelnost ke hře docela sedí. Ovšem nenechte se zmást, průzkum jednotlivých
planet je nedílnou součástí hry. Často totiž budete nacházet vedlejší odbočky,
po kterých se můžete vydat. Nastává však otázka, jestli to má smysl, protože
zde nějaké vedlejší mise budete hledat jen marně. V tomhle ohledu je hra až
příliš lineární, protože pokud se vydáte někam jinam, než vám určí příběh,
většinou se moc daleko nedostanete. Po dohrání však musím říct, že mi to ani
příliš nevadilo. Hlavní problém prozkoumávání planet je ale odměna. V bednách
sice naleznete i vylepšení typu zvýšení maximálního zdraví či velice užitečné
navýšení maximálního počtu lékárniček, většina beden ale obsahuje jen
kosmetické úpravy pro oblek Cala, světelný meč a jiné zbarvení pro BD-1 a
vesmírnou loď Mantis, se kterou cestujete. Osobně mě prozkoumávání světa bavilo
i tak, ale naprosto chápu lidi, které od toho odrazuje právě nedostatečná
odměna. Je tedy jen na vás, jestli se rozhodnete svět prozkoumávat či nikoli,
poměrně značně to však ovlivňuje herní dobu. Sám jsem hru dohrál za 24 hodin.
Pokud se rozhodnete jít pouze po hlavní lince, jste schopni hru dohrát i za
méně než 20 hodin. Naopak budete-li chtít prozkoumat úplně všechno, je možné
herní dobu natáhnout na 30 hodin a více. Rozmezí 20-30 hodin se mi ale na
takovou hru zdá ideální, v tomto ohledu jsem tak naprosto spokojen.
Takže
abych to shrnul. Star Wars Jedi: Fallen Order sice nepřichází s velkým
množstvím inovací, ale kombinuje prvky již zavedených žánrů. A přesně tohle
dělá skvěle. I přes horší příběh a některé menší chyby si hru užijete díky
skvělé grafice, soundtracku a hlavně velice zábavné hratelnosti. Pokud jste
fanouškem Star Wars, tohle je povinnost. Respawn si může tuto hru zapsat jako
další úspěch a snad poslouží také jako ukázka EA, že o singleplayer hry
skutečně zájem je. Tento titul je totiž jedna z nejlepších her roku 2019.
Hodnocení: 9/10
Klady
|
Zápory
|
Úchvatná grafika
|
Nevýrazný a pomalý příběh
|
Zábavná hratelnost
|
Občas nepřehledná kamera
|
Variabilita prostředí a nepřátel
|
V bednách pouze kosmetické věci
|
Klasická Star Wars hudba
|
|
Vyvážená obtížnost soubojů
|
|
Výborný dabing
|
Komentáře
Okomentovat